Sparkling Piercings 

Het bedrijf waar ik stage loop heet Sparkling Piercings. De eigenaresse van het bedrijf heet Samantha, ze heeft verder geen personeel in dienst en regelt alle zaken zelf, ze werkt ook niet samen met andere bedrijven. 


Samantha begon met de opleiding Schoonheidsspecialiste. Tijdens haar afstudeerproject had ze de naam Sparkling al in bedachte, het klinkt mooi en sierlijk.
Tijdens deze opleiding vond ze een partij sieraden op marktplaats, en zo ontstond de eerste opzet van Sparkling Piercings! Ze begon naast haar werk in de schoonheidssalon met het verkopen van deze sieraden, en na een tijdje begon ze ook met het verkopen van piercings en kwam de webshop online. Sparkling Piercings werd steeds groter en groter, na een tijdje besloot Samantha parttime te gaan werken maar niet veel later besloot ze stoppen als schoonheidsspecialiste en zich volledig te storten op haar eigen zaak. 

Samantha wilde niet alleen piercings verkopen, ze wilde ze ook zelf gaan zetten. Hiervoor is ze langs andere shops gegaan om te vragen of ze daar kon leren piercen. Zo heeft ze een tijdje meegelopen bij shops in Breda en Eindhoven.  Aan het begin mocht ze meekijken, uiteindelijk mocht ze meehelpen en dingen klaar leggen en uiteindelijk was het zo ver: ze mocht gaan piercen! 

 

Na een aantal jaar begon de business steeds minder goed te lopen. Concurrenten gingen steeds lager zitten met hun prijzen en het lukte eigenlijk niet meer om daar tegenop te gaan. Er kwamen steeds minder klanten en Samantha besloot alles om te gooien. Dat was wel een hele omschakeling maar ze wilde vooral voor kwaliteitssieraden gaan die netjes en glas afgewerkt zijn. Ze is gaan leren met onder andere een cursus in Engeland. Hier heeft ze andere technieken geleerd en geleerd over andere materialen. 

 

Het bleek dit de oplossing was, de klanten liepen weer op en Samantha zag dat klanten service en kwaliteit belangrijke aspecten vinden. De klanten kunnen namelijk niet alleen terecht voor hun piercings, ze kunnen ook terecht voor verzorging en advies. 

 

Vormgeving 

Over een opdracht wordt eerst goed nagedacht en gebrainstormd. Dan word er met Samantha overlegd hoe we het het beste aan kunnen pakken. Hierna begin ik aan een opdracht. Als ik klaar ben bekijk ik samen met Samantha het eindresultaat en bespreken we wat er eventueel verbeterd kan worden. Na deze verbetering wordt er weer overlegd tot alles goed is uitgewerkt en klaar is om online te komen. 

 

De meeste foto's die gebruikt worden die worden zelf gemaakt. Als er een foto wordt gemaakt van een klant wordt er altijd toestemming gevraagd of het goed is of deze op social media wordt geplaatst. Soms wordt er gebruik gemaakt van foto's van de leverancier, hier is de leverancier akkoord mee. 

 

Er zijn een aantal afspraken in het bedrijf over wat er wel en niet op social media gebruikt wordt en hoe er bijvoorbeeld gewerkt wordt met productfoto's. Deze afspraken/richtlijnen staan allemaal omschreven in het Brandbook en de social media checklist die ik gemaakt heb (zie hieronder). 

De stage-uren worden bijgehouden in het excel bestand dat geüpload is op de Drive, hierdoor kunnen Samantha en ik allebei in het bestand.  Ook opdrachten worden op deze Drive geüpload. 

Week 10

Deze week ben ik aan de slag gegaan met het maken van een content kalender voor het thema oorlel. Ik heb hierin uitgedacht hoe ik de komende maand voor mij zie.

Lees meer »

Week 11

Deze week heb ik alleen op de maandag gewerkt. Ik ben aan de slag gegaan met al de wekelijkse dingen en meer heb ik eigenlijk niet kunnen doen. 

Lees meer »

Week 12

Ik heb deze week alleen op maandag en dinsdag stage gelopen. Ik heb alle wekelijkse dingen gedaan zoals de social media en mijn stage opdrachten. Ook heb ik deze week toegang gekregen tot Google Photos. Als Samantha nu een foto maakt van klanten in de shop met d'r telefoon komen ze hierin en kan ik ze meteen zien. 

Lees meer »

Week 13

Deze week bestaat sparkling piercings 14 jaar!! Samantha had wat ideeen voor story's en instaposts die ze wilde plaatsen met leuke acties. Ik ben deze gaan realiseren en heb dit daarna weer aan haar laten zien. Hier en daar had ze nog een dingetje wat ze anders wilde. Dit heb ik nog aangepast en daarna heb ik alles ingepland. Het was een succesvolle dag. 

Lees meer »

Week 14

Deze week ben ik aan de slag gegaan met het maken van reels voor op instagram. Instagram Reels is een Instagram-functie waarmee gebruikers videoclips van 15 seconden op muziek kunnen maken en deze kunnen delen in hun Stories, Explore Feed en het nieuwe tabblad Reels op het profiel van een gebruiker. Het lijkt een beetje op Tiktok. 

Lees meer »

Week 15

Deze week werkte ik alleen op maandag, dinsdag en woensdag. Ik heb alle wekelijkse dingen weer gedaan en heb deze week weer productfoto's bewerkt. Een beetje een korte week maar meer kan ik er ook niet van maken. 

Lees meer »

Week 18

Deze week heb ik weer alle social posts klaargezet. Ook heb ik weer onderzoek gedaan naar hashtags. 

Lees meer »

Week 19

Voor de filmpjes die op YouTube komen hebben we natuurlijk wel tumbnaills nodig. Het is opgevallen dat er op YouTube weinig wit wordt gebruikt in de thumbnails bij piercing filmpjes. Samantha vroeg dus of ik banners kon ontwerpen met wit zodat die er goed uitspringen in het rijtje. Verder wilde ze dat het strak en in het thema was van sparkling, en dat er afbeeldingen gebruikt werden ipv tekeningen. 

Lees meer »

Week 20

Deze week ben ik op maandag weer langs de shop gegaan om nieuwe filmpjes te maken met Samantha. 

Lees meer »

Conclusie 

Ik heb het heel erg naar mijn zin gehad bij Sparkling! De tijd vloog voorbij en ik heb ontzettend veel geleerd. Vooral over het denken vanuit de klanten en hierop ingaan. Ik heb ook een baan aangeboden gekregen en die kans ga ik zeker pakken. 

Maak jouw eigen website met JouwWeb